Met CinematicColor™ krijgt de regisseur de kleuren zoals deze zich heeft voorgesteld

Alleen echte kleur brengt intense emoties teweeg

Echte kleuren roepen gevoelens op van romantiek, spanning, vreugde en verdriet, door de uitstraling van het oorspronkelijke beeld te behouden. De CineHome-projectoren van BenQ staan garant voor heftige emoties, door de kijker alleen de meest natuurgetrouwe en realistische kleuren te laten zien! Ons team van CinematicColor™-experts wordt aangestuurd door ingenieurs die zowel THX- als ISF-gecertificeerd zijn en draagt zorg voor perfecte kleurconsistentie in de Rec. 709 HDTV-standaard.

Delta E zorgt voor het kleurverschil

Delta E berekent de afwijking tussen een referentiekleur en de huidige op de projector weergegeven kleur aan de hand van het LAB-model. Vervolgens wordt de kleur zo goed mogelijk aangepast aan de referentiekleur. Delta E maakt daarmee precies het verschil en zorgt voor een pure kleursensatie, want een Delta E-waarde van 1,0 komt overeen met de kleinste meetbare kleurafwijking die het menselijk oog kan waarnemen. Kleinere waarden dan 1,0 zijn voor het menselijk oog überhaupt niet meer waarneembaar.

Wat bekent kleurnauwkeurigheid?

Op het eerste gezicht lijkt kleurweergave uiterst subjectief. Sommige mensen zien rood, terwijl iemand anders duidelijk paars waarneemt. De internationale kleurstandaard Rec. 709 is door de International Telecommunication Union (ITU) ontwikkeld voor producenten van film en audiovisuele content. De standaard garandeert bij alle afspeelapparatuur, dvd's en blu-rays hetzelfde kleurengamma bij identieke resolutie en framerate.

Rec. 709 kleurruimte

Rec. 709 Farbraum

Rec. 709 maakt gebruikt van bepaalde rood-, groen- en blauwtinten. Het witpunt ligt op 6500K (D65). Op deze manier biedt de standaard een volledig afgestemde kleurruimte, die optimale waarden voor kleurweergave, gamma en grijstinten instelt.

Solution image

DCI-P3 kleurruimte

DCI-P3 Farbraum

DCI-P3 is de RGB-kleurruimte voor digitale filmproducties van de Amerikaanse bioscoopfilmindustrie. Vaak wordt er ook over “wide gamut” gesproken, want DCI-P3 overtreft de kleuromvang van sRGB en Rec. 709 met ongeveer 26%. Wij gaan ervan uit dat DCI-P3 in de toekomst ook meer zal worden gebruikt in tv's en thuisbioscopen, omdat dit een eerste stap naar het omzetten van de nog omvangrijkere Rec. 2020 standaard kan zijn.

Solution image

D65: zo fel is gestandaardiseerd daglicht

D65: so hell ist standardisiertes Tageslicht

Zoals al genoemd, komt D65 overeen met het witpunt van het kleurmodel in de Rec. 709 standaard. D65 is door de International Commission of Illumination (CIE) vastgelegd als standaard voor de weergave van natuurlijk daglicht, dat een kleurtemperatuur van ongeveer 6500K heeft.

De juiste lichtbron garandeert het weergeven van 100% Rec. 709

Wereldwijd toonaangevende technologie voor lichtbronnen met Waveform-analyse

Sensaties ontstaan in de realiteit - de CinematicColor™-technologie van BenQ zorgt dat echte kleuren natuurgetrouw worden weergegeven, onafhankelijk van de krachtige hardware. Hiervoor wordt uitsluitend gebruikt gemaakt van onze wereldwijd toonaangevende technologie voor lichtbronnen met Waveform-analyse. Zo is gegarandeerd dat de kleurtemperatuur van het geprojecteerde licht altijd de optimale kleurwaarde in Rec. 709-standaard weergeeft.

Geen overbelichting meer - dankzij de optomechanische structuur van BenQ

Licht kan verbluffende beelden maken, maar het kan ook storend zijn bij het weergeven van zo echt mogelijke kleuren. Het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van BenQ is er in geslaagd om overmatig gereflecteerd projectielicht (Illumination Overflow) te elimineren. Het resultaat zijn diepere zwarttinten en daardoor duidelijk betere contrastwaarden. Dat komt met name het weergeven van complexe 3D-beelden ten goede. Om er echt zeker van te zijn dat de gehele hoeveelheid licht ook ongestoord de DMD-chip en de projectielens bereikt, gebruiken wij voor onze optomechanische structuur alleen hittebestendige matte kleuren en zorgvuldig gepolijste lenzensystemen. Zo kunnen wij voor 100% aan de eisen van Rec. 709 voldoen.

De mythe over sterke contrasten

Bij een projectie hangt de waarneming van contrasten sterk af van de optische samenstelling van de afzonderlijke frames in een film. Het ANSI Intra-Image contrast bekijkt de contrastwaarden binnen een serie beelden (scène) van de projectie, in plaats van gebruik te maken van conventionele FOFO-contrastverhoudingen. Dankzij contrastwaarden op dit niveau zorgen onze projectoren altijd voor verbluffende kleurdiepte en spectaculaire 3D-effecten.

Repliceer kleuren tot op de nanometer precies

RGBRGB kleurenwielen

Van alle DLP-onderdelen hebben de kleurenwielen de doorslaggevende invloed op de kleurweergave van een projector. Om kleurnauwkeurigheid en helderheid voortdurend te kunnen afstemmen, zijn uiterste precisie en strenge controles bij de productie absoluut vereist. Zelfs marginale afwijkingen in de orde van grootte van een nanometer kunnen een grote uitwerking op het kleurenspectrum hebben. De onderdelen voor de CinematicColor™-technologie van BenQ worden in een nauwkeurigheidstest met 20 referentie-instellingen de kleurenwielen tot op de nanometer vergeleken. Zo wordt iedere afwijking, hoe klein ook, uitgesloten. Ieder afzonderlijk kleurenwiel wordt met uiterste nauwkeurigheid geproduceerd en voorzien van kleurcoatings van topkwaliteit, om aan de vereisten van Rec. 709 te voldoen en daarmee de echte kleuren van de grote Hollywoodproducties zoals in het origineel weer te kunnen geven.

Moet een bioscoop-projectie zo fel mogelijk zijn?

Als een projectie zoals in de bioscoop thuis wordt gebruikt, kan een overmatige helderheid de dynamiek van de contrastverhouding flink verminderen en daarmee ook de kleurweergave in het geheel verstoren. De optimale helderheid van een projectie hangt af van meerdere factoren. Het omgevingslicht, de projectie-afstand, het kijkcomfort maar ook de levensduur en prestaties van de projector spelen een rol. Voor de helderheid wordt een waarde tussen 12 fL en 22fL (foot-lambert) door de Society of Motion Picture & Television (SMPTE) als ideaal gezien. Dit wordt door bioscopen over de hele wereld erkend. De optimale lichtkracht voor thuisbioscoop-projectoren met een projectie-oppervlak tot 120” ligt tussen 1000 en 2000 ANSI lumen.

Een bij de productie opgesteld kalibratierapport krijgt u alleen bij BenQ!

Iedere CinematicColor™-projector van BenQ wordt uitgebreid getest en ingesteld met speciale meetinstrumenten en -software. Zo garandeert iedere projector een kleurtemperatuur in D65-standaard, exacte gammawaarden, zwart- en witpunten en een neutraal grijs, RGBCMY gekalibreerde kleuren, kleurwaarden, verzadiging, helderheid en de output van verschillende interfaces op basis van de ITU-R Rec. 709-standaard! BenQ is de enige producent van CinematicColor™-projectoren die aan zulke hoge standaards voor kleurengamma en gamma-kalibratie voor een loepzuivere kleurweergave in Rec. 709-standaard voldoet.

*Fabrieksmatige kalibratierapporten ontvangt u voor de CinePro- en CinePrime-series, met uitzondering van de apparaten X12000, W8000, W3000

**SFccc® certificatie, met uitzondering van de W1090 en W1050

*Werkseitige Kalibrierungsreporte erhalten Sie für die CinePro- und CinePrime-Serie, ausgenommen sind die Geräte X12000, W8000, W3000.
**ISFccc® Zertifizierung, ausgenommen W1090 und W1050.